ODDZIAŁY DLA DZIECI Z AUTYZMEM PRZY SOSW NR 1 W PRZEMYŚLU
Klasy dla uczniów z autyzmem działają w strukturze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego Nr 1 w Przemyślu im. Marii Grzegorzewskiej od 1994 roku. Powstały one z inicjatywy dyrekcji, rodziców oraz nauczycieli.
Obecnie do Ośrodka uczęszcza 35 uczniów z autyzmem (11 wychowanków oddziałów przedszkolnych i 24 uczniów szkoły).
Nad terapią, edukacją i wychowaniem uczniów z autyzmem czuwa wykwalifikowana , życzliwa kadra pedagogiczna ciągle doskonaląca swe umiejętności pedagogiczne potrzebne do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Kadra nauczycieli wiedzę z zakresu autyzmu i pracy z dziećmi z autyzmem zdobywa przede wszystkim poprzez uczestnictwo w licznych konferencjach, warsztatach, studiach oraz praktykach organizowanych między innymi w warszawskiej fundacji Synapsis oraz organizowanych w Krakowie szkoleniach metodą krakowską.
Zajęcia lekcyjne odbywają się w klasach 2 - 4 osobowych w odpowiednio przygotowanych i przystosowanych salach lekcyjnych i rewalidacyjnych. Uczniowie mogą korzystać z opieki w świetlicy szkolnej.
W wolnym czasie uczniowie mogą usprawniać się ruchowo przez zabawy na nowym placu zabaw, przystosowanym dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
W szkole istnieją następujące oddziały:
klasy szkoły podstawowej dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną umiarkowanego lub znacznego stopnia
klasy szkoły podstawowej dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia
klasy gimnazjum dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną umiarkowanego lub znacznego stopnia
klasy gimnazjum dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia
Na wszystkich etapach edukacyjnych uczniowie w oparciu o obowiązującą podstawę programową realizują Indywidualne Programy Edukacyjno Terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z uwzględnieniem wskazań do pracy zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny opracowanej przez zespół nauczycieli.
Ponadto w szkole uczniowie uczestniczą w zajęciach z religii, logopedii, terapii muzyką, terapii plastyką, gimnastyki korekcyjnej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć z gospodarstwa domowego, samoobsługi i zaradności życiowej. Uczestniczą w kołach zainteresowań z turystyki, plastyki i muzyki.
W pracy z uczniami wykorzystuje się różne metody nauczania. Należą do nich m.in.:
Programy aktywności i komunikacji Knillów
Metoda czytania całowyrazowego Domana
Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej (Makaton, piktogramy)
Metoda TEACCH E. Schoplera
Metoda stymulacji zmysłów według C. Delacato
Metoda W. Sherborne
Metoda symultaniczno-sekwencyjna wczesnej nauki czytania J. Cieszyńskiej
Metoda M. Montessori
Metoda Elżbiety Wianeckiej
Metoda Dennisona -Kinezjologia edukacyjna
Dogoterpia
Relaksacja
(Dokładny opis metod w zakładce "Publikacje nauczycieli")
Uczniowie pod nadzorem specjalistów korzystają z odpowiednio wyposażonych, specjalistycznych sal:
sala integracji sensorycznej

sala polisensoryczna (sala świateł)
gabinety rewalidacyjne
świetlica szkolna
sala do EEG Biofeedback
Nad terapią, edukacją i wychowaniem uczniów z autyzmem czuwają odpowiednio wykształceni i przygotowani specjaliści:
oligofrenopedagodzy
logopedzi
specjaliści posiadający uprawnienia w pracy z zastosowaniem alternatywnych sposobów porozumiewania się
terapeuci wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
psycholog
pedagog
W szkole organizowane są liczne imprezy, konkursy i wycieczki szkolne.